perjantai 1. lokakuuta 2010

Pre spending

Katsoin tässä pari päivää sitten Dr. Philiä. Tiedän, ei mikään cooli tunnustus.
Jaksossa käsiteltiin rahaongelmia ja puhuttiin pre spendingistä. Käsite tarkoittaa sitä, että suunnitellaan menot etukäteen.
Tässä esimerkki:
Jos saan kuussa tuloja x€ ja vuokraan menee y€, ruokaa z€ ja matkustamiseen a€, minulle jää käyttöön x-y-z-a €

Ohjelmaa katsoessani huomasin, että niinhän minä olen viime aikoina tehnyt. Mitään turhaa ei saa ostaa, kun tilillä olevat rahat menevät viikon sisällä bussikorttiin ja ruokaan jne. Ilman tätä suunnittelua olisin jo vähentänyt säästöjäni huomattavasti enemmän tai joutunut kerjäämään vanhemmiltani rahaa. Ja minkä takia, oman tyhmyyden. Onneksi olen kuitenkin ollut fiksu.

Ikävä totuus kuitenkin on, että maanantaina pitää maksaa vuokra ja en saa vielä kelalta opintotukea (hakemusta ei vielä ole käsitelty). Tämä johtaa säästöjeni vähenemiseen. Tiedän kyllä, että saan nekin rahat takautuvasti sitten joskus, mutta se ei lohduta nyt.

Poden syyllisyyttä lähes jokaisesta vähänkin turhemmasta ostoksesta (karkkipussi, limupullo, ylimääräinen bussimatka!) ja syyllisyyttä siitä, että avomieheni joutuu ruokkimaan minut kotona lähes kokonaan. Poden myös syyllisyyttä siitä, että olen riippuvainen vanhempieni antamista almuista. Mutta vaihtoehto ei ole sen miellyttävämpi, opintolaina. Tiedän, että sen korko on pieni suhteessa muihin lainoihin, mutta se on velkaa.. En ole koskaan ollut oikeasti veloissa. Olen lainannut rahaa äidiltä tai siskolta, mutta siinä ei ole korkoa ja on voinut maksaa takaisin kun on taas rahaa.

Alitajunnassa on ajatus velkavankeudesta. En tykkää olla velkainen. Entäs jos en saakkaan töitä valmistuttuani ja minulla on 10000€ opintolaina maksettavana? Mitä minä sitten teen? Minulla on sama kanta myös osamaksuihin ja luottokortteihin.
Osamaksu tai luottokortti on hyödyllinen, kun jotain hajoaa ja sen korvaamiseen ei ole kunnolla rahaa sillä hetkellä (pesukone, ainoa tietokone, vesivahinko jne), mutta mielestäni elämistä ei pitäisi kustantaa luotolla. Silloin käyttää rahaa jota ei vielä omista ja joutuu vielä "toisen" kerran maksamaan palvelun tai tuotteen.

Ikävä kyllä en haluaisi myöskään tehdä töitä samaan aikaan kun opiskelen. Kesät voin hyvin tehdä töitä ja hankkia työkokemusta, mutta lukuvuoden aikana haluan pystyä keskittymään opiskeluun. Tiedän, että moni tekee töitä samalla, mutta minä tunnen itseni ja stressaan ihan liikaa melkein turhaan. Opiskelu- ja työaikataulujen sovittaminen ei auttaisi asiaa yhtään. Siksi minä harkitsen elämäni ensimmäistä velkaantumista ja pelkään kuollakseni. Opiskeluvalintani vuoksi tulen tuskin koskaan tienaamaan isoja summia, ellen voita nobelin palkintoa (epätodennäköistä), joten opintolainan maksaminen voi lykätä mahdollisuutta ostaa oma-asunto. Minä kun en halua tehdä töitä siksi, että voin maksaa kahta lainanlyhennystä yhtä aikaa, ja kituuttaa samalla tavalla kuin opiskelujen aikana.

Minä haluaisin, että palkkani olisi oikeasti minun rahaani, ei jollekin toiselle jo luvattua.

4 kommenttia:

  1. Jep, lainaa on täälläkin harkittu, vaikka aina olenkin ollut sitä mieltä, että ilman opintolainaa on pärjättävä. Lainaan sitten vaikka vanhemmiltani/veljeltäni/avokilta, mutta opintolainaa en tahdo. Töitä tekisin, jos olisi. Keikkaa siis teen eikä nyt ole soitettu muutamaan viikkoon. Ensi viikoksi olisin menossa töihin, jos vain saan, meillä kun on "syysloma" (lue: etätehtäväviikko). Tekstaria pomolta odotellessa...

    Saas nähdä, miten tässä käy...

    VastaaPoista
  2. Mullekin toi vanhemmilta lainaaminen olis vaihtoehto, mutt vanhempani tuntien se ei olis lainaamista. Ne ei kuitenkaan suostuisi ottamaan takaisin maksua, joten potisin huonoa omaatuntoa. Tosin saan potea sitä huonoa omaatuntoa nytkin, kun vanhemmat tukevat ja avomies joutuu pääasiassa ruokkimaan mut.

    VastaaPoista
  3. Entä jos maksat vaivihkaa tilille velkaa? Niin mä meinaan tehdä, kun äiti ostaa mulle semmosta, minkä tahon maksaa takas ja tiiän, ettei se tulis seteleitä koskaan ottamaan vastaan :)

    VastaaPoista
  4. no siinäkin on ongelma nykyään. ennen se olisi voinut toimia, mutta nyt jos joudun pyytämään äidiltä rahaa johonkin hankintaan ja maksan sen takaisin -> minulla ei ole varaa perusjuttuihin kuten kampuksella syömiseen -> joudun pyytämään lisää rahaa -> velka kasvaa. ja sen velan pystyn sitten kunnolla maksamaan vasta kesätyöpalkoista. muutenkin menoni ylittävät opintotuen merkittävästi, joten vedän joka kuukausi miinussaldolla ilman vanhempien avustuksia..

    VastaaPoista