perjantai 11. helmikuuta 2011

Matti, joka ei suostu muuttamaan ulos kukkarosta

Olen työtön opiskelija, joka elää opintotuella ja avomiehen ja vanhempien avulla. Tämä johtaa siihen, että minulla ei ole rahaa, jonka voin käyttää miten haluan. Olen saanut tämän talven aikana äidiltäni kaksi kertaa rahaa työtuolin ostoon, mutta minulla ei edelleenkään ole varaa ostaa tuolia. Ai mitä niille rahoille on tapahtunut? No minäpä kerron.
Ensin sain jouluna satasen tuolia varten, mutta se raha kului thainyrkkeilyn maksamiseen, koska pidin sitä tärkeämpänä. Tammikuussa sain pari sataa, mutta siitä kului satanen bussilippuun ja 40€ piilari reseptin uusimiseen ja vielä kuluu 62€ kolmenkymmenen piilariparin tilaamiseen. Tadaa, näin on saatu rahat oikein hyvin käytettyä ja vielä ihan järkeviin asioihin. Nuo kaikki liittyvät vielä thainyrkkeilyyn, koska sinne tarvitsen ne piilarit, enkä käytä piilareita oikeastaan muualla kuin harkoissa.

Nyt tarvitsisin vielä harkkoihin säärisuojat(n.70€) ja hammassuojat(n.5-10€). Ei nuo niin kauhean pahat hinnat ole, kun ne kestää kuitenkin luultavasti vuosia käyttökunnossa, mutta jos ostan nuo, niin kuukausi pitää selvitä 80 eurolla, ellen saa vanhemmilta almuja. No mies ostaa pääasiassa meillä ruoat, mutta en voi ostaa yhtään mitään ja silti en saa ensi kuun puolella ladattua bussikorttiani vaikka saan opintotuen ennen sitä. Bussi korttini maksaa nimittäin 223€ 44 matkaa.

Ai niin ja kohta on ystävänpäivä ja haluaisin antaa miehelle edes jotain pientä, muutakin kuin pusun ja tavalliselle paperille askarrellun kortin.

Tiedän, etten varmasti ole ainoa opiskelija, joka laskee senttejä miettiessään mitä voi ostaa tai tehdä. Mutta ei se silti kivaa siitä tee.

Pientä helpotusta toisi stipendi, jonka vanha lukioni antaa valmistuneille ylioppilaille, jotka pääsevät korkeakouluun kahden vuoden sisällä valmistumisesta. 500€ on aika iso summa opiskelijalle. Se on kuitenkin suurempi kuin kuukauden opintotuki. Mutta ongelma on se, ettei minulla ole ollut aikaa hakea sitä. Pitäisi päästä lukiossa käymään arkipäivänä, mutta minä olen luennoilla ja bussilla Lahdessa käydessä menee oikeasti koko päivä bussissa istumiseen ja bussin odottamiseen.

Enkä ole ehtinyt pahemmin viikonloppuinakaan käydä vanhemmilla. Jos kävisin isällä niin sieltäkin varmaan saisi vähän rahaa, mutta kun ei ole aikaa ja kohta ei ole rahaakaan. Olin ajatellut, että haen stipendin ja käyn vanhemmilla väliviikolla (viikko 10), mutta minulla onkin kolmena päivänä koulua, joista kahtena tentti ja yhtenä luentosarjan ensimmäinen luento. Arvostan todella paljon...

Onneksi sain eilen sähköpostitiedustelulla selville, että voin myös postittaa läsnäolotodistuksen ja tilinumeron koululle ja saada rahat sillä tavalla. Mulla on jo isoja kirjekuoria ja postimerkkejä, joten pitäisi vain laittaa tarpeelliset kuoreen ja viedä postiin ja sitten alkaa odotella stipendiä tilille ilmestyväksi.

Joskus toivon, että olisin jo töissä, eivätkä vuosituloni olisi palkat ja opintotuet yhteenlaskettuna vain vajaa 6000€ niin kuin viime vuonna. Onneksi sentään toinen tässä taloudessa tienaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti